Perrons ProRail duurzaam vernieuwd

Treinreizigers kunnen weer vooruit in Velp – én 200 andere stations. Wij vervangen voor ProRail de perrons op 200 stations door heel Nederland. Met duurzaam materiaal!
Rock ’n roll bestaat nog, zéker in de aannemerij! Ongeveer om de andere week zijn wij in het weekend aan het werk aan perrons door heel Nederland. Dan verzetten we heel veel werk in heel korte tijd, als onderdeel van het grootste stationscontract ooit van ProRail: Perrons op Norm. Weekend- en nachtwerk, met als resultaat dat reizigers op maandagochtend gewoon hun trein kunnen pakken. Maar dan wel op een compleet vernieuwd, duurzaam perron met drempelloze instap.
Perrons door heel Nederland
Ons werk moet binnen een kort tijdsbestek af zijn om overlast zoveel mogelijk te beperken. In Velp hadden we 48 uur. Planning is dus enorm belangrijk. Dat begint met het bestrating opbreken, cunet ontgraven, de oude keerwanden verwijderen en waar nodig kabels opnieuw bundelen. Dan begint het vernieuwen: we stellen nieuwe keerwanden op precies de juiste hoogte voor een drempelloze instap. De zandcementstabilisatie voor onder de keerwanden is een CO2-arme samenstelling die we ter plekke mixen. Op die manier maken we precies de hoeveelheid die we nodig hebben en beperken we vervoer, uitstoot en verspilling door overproductie. Als laatste bestraten we het perron opnieuw, met circulaire tegels. Die zijn gemaakt van vrijgekomen oude tegels van andere stations. Ze kunnen in de toekomst weer als grondstof dienen voor nieuwe tegels.
Klaar vóór de week begint
Na 48 uur is het spoor weer open en ligt alles er netjes bij voor reizigers die de trein nemen naar school of werk. Wij gaan dan heel even op één oor, met met ons hoofd zitten we al weer bij het volgende perron dat we mogen vernieuwen.