Groen langs het spoor is weer veilig
Op het traject Driebergen-Zeist gingen we over ruim 4 kilometer aan de slag met snoeien, kappen en aftoppen van het groen. Een mooie combinatie van zorgen voor veiligheid en ruimte geven aan de natuur.
Werken langs het spoor is vaak weekendwerk. Ook in dit geval: ProRail had een grootschalige buitendienststelling van de treinen ingepland om ruimte te maken voor onderhoud aan het groen. Met de winter in aantocht moeten overhangende takken worden gesnoeid, sommige bomen worden gekapt, en andere afgetopt. Uiteraard voor de veiligheid en bereikbaarheid, maar ook met oog voor de dieren die langs het spoor leven.
Inspectie met een ecoloog Voordat we aan het werk gingen, maakten we een ronde met een ecoloog om te kijken of er bijvoorbeeld hazelwormen of zandhagedissen langs het spoor genesteld waren. We passen regelmatig onze werkzaamheden aan, om flora en fauna niet te verstoren. We kregen groen licht om aan de slag te gaan! Het aftoppen van bomen is overigens ook dierminnend: bomen die niet langer groeien, bieden nog wel een mooi onderkomen aan insecten en spechten.
Kilometers lang werk Ons werk was verspreid over 4,2 kilometer van het traject Driebergen-Zeist. We gingen met een Manirail-spoorhoogwerker het spoor op, om ook goed bij de boomtoppen te kunnen. Al het gesnoeide hout werd ter plekke meteen verwerkt. De trein kan weer op weg, en de winterdienstregeling staat stevig op de rails!
Beheer van groen langs het spoor is één onze vele expertises. Bij elkaar opgeteld beheert Wallaard Groenvoorziening zo’n 200 kilometer in Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. We voerden dit werk uit voor ProRail, in samenwerking met VolkerRail.