Volvo vrachtwagen: een droom die uitkomt
De nieuwe vrachtwagen is een Volvo FMX 370 6×2. Deze is voorzien van haakarm en laadkraan van het merk Palfinger met 12 ton tilvermogen. Chauffeur Patrick Bergeijk is er al mee onderweg naar één van onze projecten in Den Haag aan het Spuikwartier. Daar is een bijzondere werkwijze vereist omdat we, zelfs voor de binnenstad, met zeer beperkte ruimte moeten werken. Op werk is geen ruimte voor opslag. Daarom werken we met just-in-time aanleveren van materialen vanaf een depot. Zo is elke dag alleen het materiaal ter plekke waarmee op die dag wordt gewerkt, en aan het einde van de dag is alles verwerkt of weer opgeruimd. De vrachtwagen voldoet aan de hoogste Euro 6 milieu-standaard, dus we brengen zo min mogelijk uitstoot de binnenstad in.
Voor Patrick is de komst van deze vrachtwagen een droom die uitkomt. “Ik ben vorig jaar bezig geweest om mijn vrachtwagenrijbewijs en certificering te halen, en vanaf nu heb ik mijn eigen vrachtwagen om mee te werken. Ik wist precies wat ik er nog aan wilde aanpassen: gordijntjes erin en meekleurend ledlicht in het plafond. Mooier is er toch niet?’
Iveco oprijwagen: onderweg naar onderhoud
De nieuwe oprijwagen is een IVECO 80E. Ook deze voldoet aan de hoogste Euro 6 norm. Deze oprijwagen zal worden ingezet voor het vervoer van minigravers, tractoren en andere middelgrote materieelstukken. Chauffeur Wouter van Veldhoven rijdt er op dit moment mee richting Utrecht waar we een onderhoudsbestek uitvoeren.
Verduurzaming van ons materieel
De komst van deze nieuwe vrachtwagens past in de richting die Wallaard is ingeslagen om steeds schoner materieel in te zetten. Waar mogelijk is dat elektrisch. Zo hebben we een serie elektrische trilplaten en -stampers, een drietal elektrische auto’s, en een elektrische laadschop. Het elektrische materieel vervangt telkens de brandstof-aangedreven varianten. Nog niet alles kan elektrisch. Als er meer power nodig is dan gaan we voor de schoonste dieselmachines en, waar mogelijk, biobrandstof.